Wörterbuchnetz
Mittelhochdeutsches Wörterbuch von Benecke, Müller, Zarncke Bibliographische AngabenLogo dfg
 
bekantnisse bis unerkennec (Bd. I, Sp. 808a bis 810b)
Abschnitt zurück Abschnitt vor
Artikelverweis Lexer NLexer FindeB bekantnissestf.
1.erkennung. ouch het ieslîch Bertûn durch bekantnisse ein gampilûn eintweder ûf helm odr ûf den schilt nâch Ilinôtes wâpne gezilt Parz. 383,2.
2.erkenntnis. bekentnisse Tauler, leseb. 865,9. 869,24.
 
Artikelverweis Lexer bekennecadj.bekannt. si kômen zuo ir bekennigen wegen Lanz. 6631.
 
Artikelverweis Lexer unbekennelichadj.nicht zu erkennen. ich was in unbekennelich g. Gerh. 5382.
 
Artikelverweis Lexer NLexer FindeB erkenneswv.kenne, erkenne, lerne kennen.prät. ind. und conj. erkande Iw. 211. 203.
I.ohne obj."> ich rede als ich erkennen kan glaubt mir, ich spreche von dingen die ich wohl zu beurtheilen weiß Iw. 111. vgl. Engelh. 269 und anm. ichn mac, als ich erkenne, des gelouben niht daʒs ieman sanfte in zwîvel bringen müge Walth. 66,17. u. anm. ir müeʒet in die liute sehen, welt ir erkennen wol Walth. 35,33.
II.mit trans. accus.">
1.ich kenne, erkenne.
a.ohne präpos. beisatz."> ich erkenne iuch wol Iw. 53. 177. 205. 28. daʒ ir mich erkennet baʒ 205. in erkande niemen Iw. 252. ir herre erkante si Iw. 289. ich suoche den ich nie gesach unt des ich niht erkenne Iw. 215. 211. Wigal. 1901. dâ ze Spâne im lande er den künec erkande, der aber nicht zu hause ist Parz. 58,27. dâ von sin schiere het erkant erkannt das. 258,4. erwerben, daʒ man mich von reht baʒ erkenne danne ein andern man Wigal. 1297. vgl. 503. 1600. 2661. 4798. ich erkenne lange wol ir muot Iw. 82. 207. sîne triuwe Wigal. 1324. ir namen man erkande in dem lande verre sie war eine sehr angesehene frau das. 5274. wie gerne ich nû sande der lieben einen boten dar der daʒ dorf erkande dâ ich die seneden inne lie Nith. 12,3. diu sînen namen erkanden Trist. 450. gegen miner nôt swie sî des niht erkenne (so lese ich) MS. 1,51. a. erkennet ir die katzen niht? Boner 43,76.ich erkenne in alsô wert Parz. 619,21.
b.mit präpositionen."> ich erkenne iuch bî (an) dem lewen wol Iw. 282. er erkande in bî dem mære und enweste doch wer er wære das. 211. der mich und ieglîchen man nâch sînem werde erkennen kan so zu erkennen weiß, wie er es verdient Trist. 19. den erkennet man übr elliu lant von sîner grôʒen manheit Wigal. 1903.
2.ich erkenne, lerne kennen.
a.ohne präpos. beisatz."> sô si sich erkennent beide Iw. 255. erkennet mich, ich bin Iwein das. 160. den ich sô gerne erkande kennen lernen möchte das. 271. diz lant hât ir untriuwe erkant Iw. 196. sold ich iuch niht erkennen baʒ Wigal. 3105. den ich sô vrumen erkande als einen so tapfern mann Iw. 78. si ist alles wunsches gar sô hêr daʒ man se erkennet 'ʒ beste wîp MS. 1,42. b. ir zimierde die muost man tiure erkennen für kostbar erklären W. Wh. 303,30.sin wîp erkennen (wie noch biblisch) Genes. fundgr. 23,18.
b.mit präpos. beisatz."> liute, die got an im erkanden, die einsehen würden was sie in beziehung auf ihn Gotte schuldig seien Gregor. 560. dâ erkennet mich Iw. 205. die man hât erkant in alsô stætem muote das. 112. die ich in der werlte hân erkant Walth. 57,2. nu seht wâ Kardefablêt selbe ûfem acker stêt von einer tjost mit hurt erkant Parz. 383,3.
III.mit einem folgenden untergeordneten satze."> si erkante, daʒ er etc. Iw. 73. 133. ob ir erkennen woldet waʒ ritters triuwe wære das. 122. ich erkenne wol, daʒ ir ich weiß wohl Wigal. 356. 1319. dar zuo (zu diesem zwecke) hôrt i'n nennen, man solt in wol erkennen, daʒ er den prîs übr mänegiu lant het al ein zuo sîner hant Parz. 21,30.
IVerkant partic.
1.erkant sîn.
a.eine wunde diu an ime was erkant gesehen, bemerkt Iw. 129. wir wâren wîten baʒ erkant kannten einander besser das. 273. er was ir bî dem lewen erkant das. 289. ern ist mir anders niht erkant wan daʒ er das. 215. sîn prîs was sô hôch erkant Parz. 596, 16. er ist für küneges künne erkant das. 22,17. die sint erkant für guotiu wîp das. 738,15. wær er ze rihtære erkant das. 663,18.
b.eʒ ist einem erkant er weiß es. mir ist ein dinc erkant Iw. 286. eʒ ist gote erkant das. 78. eʒ was nieman erkant das. 252. 274. beidiu sîn name und sîn lant diu sint manigem man erkant die kennt der ir dewederʒ nie gesach Wigal. 170. 636. der blinde treit daʒ lieht in der hant und es im doch niht ist erkant und sieht doch nichts davon Bon. 85,66. diupstâl was im wol erkant auf das stehlen verstand er sich trefflich das. 10,4. sîn meister was im wol erkant er wuste, daß er dem gehorchen muste das. 40, 7. der wec was im nit wol erkant das. 74,10. 81,50. durch daʒ im rehte wurde erkant, wie des landes site wære Trist. 2133.
2.einem erkant werden bekannt werden, gefunden, gesehen werden. wirt im dâ nâch erkant wen er hât erslagen Iw. 255. dô im mîn name wart erkant das. 277. sone wart nie hôher triuwe er kant, noch niemer wirt daʒ uns er kant. Gfr. lobges. 69. wurde aber mir ir helfe erkant, sô hôrte man mich singen MS. 1,12. a. vil wol im dem si (gotes güete) wirt erkant Gfr. lobges. 58. swer wil wiʒʒen wer er sî der schelt sîner nâchgebûren drî, sô wirt eʒ im vil schier erkant Bon. 41, 67. 67,38. 91,14.
3.erkant tuon, machen. — tuot den touf erkant macht die christliche lehre bekannt Barl. 103, 6. einem erkant tuon bekannt machen Iw. 191. die tet er dem sinne erkant MS. 1,87. b. diu tet in schiere daʒ erkant, wie erzählte ihnen Wigal. 2731. 3102. diu hant diu disen kumber hât erkant gemacht an iwerm lîbe gar Parz. 692,10.
V.ich erkenne einem etw.
1.erkenne es ihm zu. ouch tæte sie got erkennen daʒ mir an mîn selbes lîbe baʒ Iw. 70. swer iu disen strît gebôt der het iu swache kraft erkant gein mîner werlîchen hant Parz. 707,20. durch got, erkennet ir ir reht gebt ihr was ihr gehört Wigal. 2806. vgl. myst. 1,338, 28. dem von Vivîanzes hant sîn werlîch sterben wart erkant der von V. war getödtet worden W. Wh. 363,6.
2.ich erkenne einem ich mache einem bekannt. dur tôrheit ich der werlte erkenne einen man, der liuget unz im nieman niht gelouben mac. des andern tôrheit ich iu rehte nenne MS. 2, 110. b.
VI.ich erkenne mich.
1.ohne genitiv.">
a.der sich het an im erkant mit deheiner slahte günste zil den wart von im gedanket vil der sich ihm günstig bewiesen hatte Parz. 12, 19. starb er âne toufe sît, so erkenn sich über den degen balt der aller wunder hât gewalt Parz. 43,6.
b.nu erkenne sich beachte ein ieglich herze guot MS. 174. b. die erkennet hie ze lande sich wissen hier bescheid Trist. 3429. heim ze lande dâ ich mich wol erkande g. Gerh. 2803. vgl. 2633.
2.mit genit."> er erkante sich ie sâ der vâre unt der lâge merkte daß man aufpaßte Trist. 14639. des erkenne ich mich an manigen das. 5254.
3.mit einem den genitiv vertretenden satze."> dô erkande er sich zehant sah ein, wie er getobet hâte Gregor. 3134. diz mære der daʒ ie gelas, der erkennet sich wol daʒ der nam dem lebene was gehellesam Trist. 2015. bî der gebærde erkenne ich mich daʒ er iu lieber ist dannich das. 16563.
 
Artikelverweis Lexer NLexer FindeB erkantadject. partic.
1.bekannt, berühmt, auserwählt. daʒ ich erkander wære Iw. 205. swen wîp lobent der wirt erkant Parz. 32,21. der fürste wert unt erkant das. 133,3. Orilus der fürste erkant das. 270,9. 271,25. fünf ors erwelt und erkant, de besten über al sîn lant das. 10,1. si ist zallen êren ein wîp wol erkant MS. 1, 49. b. so ist si 'ʒ diu baʒ erkande MS. 1,49. b.mit sînen mâgen ûʒ erkant Nib. 663,4. er was zen besten ûʒ erkant Barl. 7,1.
2.erkennbar, deutlich. er schreib in (den brief) sus erkant genuoc Parz. 626,11.
 
Artikelverweis ûʒerkantadj. partic.dem was mit listen ûʒerkant der kannte vortrefflich von physicâ der hœhste list Barl. 188,20.
 
Artikelverweis Lexer FindeB unerkantadj. partic.unerkannt. lât mînen namen unrekant Parz. 620, 3. vgl. 398,5. ob er im was unrekant das. 666,7. unerkennet das. 473,17. — mir ist unerkant ich kenne, weiß nicht: dem unerkant ist leben Gfr. lobges. 4. du bist mir unerkant Bon. 1,19. mîn geselle ist mir des (in beziehung darauf) unerkennet Parz. 620,19.
 
Artikelverweis Lexer FindeB erkanteswm.der bekannte. under sînen mâgen und under sînen erkanten Griesh. pr. 2,9.
 
Artikelverweis Lexer FindeB erkantlichadj.erkennbar, bekannt. erkantlîch mære allgemein bekannte W. Tit. 104. er ist al der welte genantlich und erkantlich Mart. 204. durch daʒ erkantlîche gewant Barl. 161,40. dehein erkantlîche geschaft erkennbare gestalt das. 318,5.
 
Artikelverweis Lexer NLexer FindeB unerkantlichadj.unkenntlich. Barl. 161,24.
 
Artikelverweis Lexer unerkennecadj.unerkennbar, unbekannt. vil unerkennec wart sîn lîp M. Al. s. 51. a. ungenennic und unerkennic ungenannt und unbekannt Mart. 293.

 

Eingabe
Wörterbuchtext:
Stichwort: